آهنگ زیبای "ساخت ایران"
آرشیو مطالب 1398 | رونق تولید

بسم الله الرحمن الرحیم






Related image





[ بازدید : 69 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 27 آذر 1398 ] [ 12:17 ] [ پریالطفی گزافی هنرستان مطهره ]

[ ]

اهمیت اقتصاد و تولید ملی از منظر اسلام


رونق تولید، راه‌حل مشکل معیشت مردم است


امام خامنه‌ای در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، با نامگذاری امسال به عنوان سال «رونق تولید» تأکید کردند که راه‌حل مشکل معیشت مردم رونق تولید است.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال.

خدا را شکرگزارم که مقدّر فرمود امسال هم عید نوروز را که با میلاد مسعود امیرمؤمنان و مولای متّقیان هم‌زمان شده است، به ملّت عزیز ایران تبریک عرض کنم؛ عیدتان مبارک هم‌میهنان عزیز! امیدوارم همه شما با سعادت، با سلامت جسمی، با دل شاد و با توفیقات روزافزون مادّی و معنوی ان‌شاءالله این سال جدید را بگذرانید. تبریک ویژه عرض می‌کنم به خانواده معظّم شهیدان و به جانبازان عزیز و خانواده‌های آن‌ها، و درود فراوان می‌فرستم به روح مطهّر امام بزرگوار و ارواح مطهّر شهیدان.

سال پُرماجرایی را گذراندیم. در این سالی که گذشت، ملّت ایران به معنی واقعی خوش درخشید. دشمنان نقشه‌ها کشیده بودند، نقشه‌ها داشتند برای ملّت ایران. صلابت ملّت و بصیرت ملّت و همّت جوانان، نقشه‌های دشمنان را خنثی کرد. در مقابلِ تحریم‌های شدید و به قول خودشان بی‌سابقهٔ آمریکا و اروپا، ملّت ایران، هم در عرصهٔ سیاسی، هم در عرصهٔ اقتصادی یک واکنش محکم و مقتدرانه‌ای از خود نشان داد.

در عرصهٔ سیاسی، مظهر این واکنش راه‌پیمایی عظیم بیست‌ودوّم بهمن و موضع‌گیری‌های مردم در طول ماه‌های این سال بود. مظهر موضع‌گیریِ تقابل اقتصادی، [عبارت است از] افزایش ابتکارات علمی و فنّی، افزایش چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش تولیدات زیربنایی و اساسی داخلی که ازجمله همین چند روز قبل از این، افتتاح فازهای متعدّد گاز جنوب کشور و قبل از آن، افتتاح پالایشگاه بزرگ بندرعبّاس و از این قبیل کارهایی که انجام گرفته، بود؛ بنابراین ملّت در مقابل دشمنیِ دشمنان و خباثت دشمنان توانست قدرت خود، هیبت خود، و عظمت خود را نشان بدهد و آبروی ملّت ما و آبروی انقلاب ما و آبروی نظام جمهوری اسلامی ما بحمدالله افزایش پیدا کرد.

مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است؛ بخصوص در این ماه‌های اخیر، مشکلات معیشتی مردم زیاد شد. بخشی از این‌ها مربوط است به مدیریت‌های نارسا در زمینهٔ مسائل اقتصادی که این‌ها حتماً بایستی جبران بشود. برنامه‌هایی وجود دارد، تدابیری اندیشیده شده که ان‌شاءالله این تدابیر در طول سال جاری، سالی که امروز از این لحظه شروع می‌شود -سال ۹۸- بایستی به ثمر بنشیند و مردم آثار آن را احساس بکنند. آنچه من عرض می‌کنم، این است که مسئله فوری کشور و مسئله جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسئله «اقتصاد» است. در مسئلهٔ اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسئلهٔ مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانه‌جات و کم‌کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانه‌جات از این قبیل است. این‌ها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از «توسعهٔ تولید ملّی».

سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمی‌توانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا می‌توانم بگویم این شعار به‌صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئلهٔ «تولید» مطرح است. می‌خواهم مسئلهٔ تولید را به‌عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئلهٔ تولید به نظر من مسئلهٔ محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید». باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال ان‌شاءالله این معنا به‌صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور] شد، امیدواریم که ان‌شاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد.

سلام و صلوات و درود قلبی خودم را به پیشگاه ولیّ‌عصر (ارواحنا فداه) عرض می‌کنم و دعای آن بزرگوار را برای شما ملّت عزیز مسئلت می‌کنم و سعادت ملّت ایران و همهٔ ملّت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، از خدای متعال مسئلت می‌کنم.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته



سخنان #رهبر_معظم_انقلاب در سال رونق تولید





اهمیت اقتصاد و تولید ملی از منظر اسلام

اهمیت تولید ملی را می توان از آیات متعددی از قرآن کریم استفاده کرد:
۱٫ جامعه اسلامی زیر سلطه بیگانگان قرار نگیرد:
«وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً: و خداوند هرگز بر [زیانِ ] مؤمنان، برای کافران راه [تسلّطی ] قرار نداده است.» (نسا:
۱۴۱)
۲٫ بسیج تمام نیروها در برابر دشمنان
«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ. و هر چه در توان دارید از نیرو بسیج کنید.» (أنفال:
۶۰)
۳٫ چشم داشتن به امکانات دیگران از عوامل انحطاط
«وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقی. و زنهار به سوی آنچه اصنافی از ایشان را از آن برخوردار کردیم [و فقط] زیور زندگی دنیاست تا ایشان را در آن بیازماییم، دیدگان خود مدوز، و [بدان که ] روزیِ پروردگار تو بهتر و پایدارتر است.» (طه:
۱۳۱)


Related image



ضرورت حمایت از تولید ملی
یکی از اساسی ترین روش های مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم های اقتصادی است که موجب تقویت و شکوفایی اقتصاد ملی نیز می گردد. علما و مفاخر ایران به ویژه در دوران معاصر، با پی بردن به فعالیت های استعماری دشمنان اسلام در زمینه اقتصادی، اقدامات ارزشمندی را نسبت به تقویت اقتصاد داخلی و حمایت از تولید ملی و تحریم کالاهای خارجی انجام دادند و راه را بر روی نفوذ بیگانگان بستند که نمونه های فراوانی از این موارد در تاریخ ذکر شده است. ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه های تولیدی و کالای ایرانی راه حل اساسی برحرکت و جهش اقتصاد کشور است. موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشید و با رفتاری مثبت نسبت به ارتقاء کیفیت و بهره تولیدات داخلی نیز گامی اساسی را اعمال نمود.



Related image


نماهنگ «حمایت از کالای ایرانی» با صدای کسری کاویانی


[ بازدید : 11 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 13 آذر 1398 ] [ 11:30 ] [ پریالطفی گزافی هنرستان مطهره ]

[ ]

رازشکوفایی

اگر تولید رونق گرفت، آن وقت در بخشهای مختلفی تحوّل ایجاد خواهد شد؛ هم تأثیر میگذارد در اشتغال، هم تأثیر میگذارد در کم کردن تورّم، هم حتّی تأثیر میگذارد در وضع توازن بودجه، هم تأثیر میگذارد در بالا رفتن ارزش پول ملّی. ببینید، اینها همه مشکلات مهمّ اقتصادی ما است. صاحب‌نظران و کسانی که مطّلع از مسائل اقتصادی هستند، تصدیق میکنند، تأیید میکنند. [آنها] معتقدند که ظرفیّتهای کشور برای شکوفایی اقتصاد، ظرفیّتهای بسیار آماده و مستعد و کاملی است.» ۱۳۹۸/۰۱/۰۱

Image result for ‫عکس رونق تولید‬‎





[ بازدید : 14 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 11 آذر 1398 ] [ 14:24 ] [ پریالطفی گزافی هنرستان مطهره ]

[ ]

تنها راه رونق تولید، حرکت به سمت تولید ملی و خرید کالای ایرانی است.

عکس نوشته زیبا برای نامگذاری سال 98


کلیپ، کالای ایرانی بخرید



[ بازدید : 8 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 11 آذر 1398 ] [ 14:20 ] [ پریالطفی گزافی هنرستان مطهره ]

[ ]

نقش و وظیفه مردم در اقتصاد کشور چیست؟

نقش و وظیفه مردم در اقتصاد کشور چیست؟

وظیفه مردم هم بسیار سنگین است؛ برای اینکه فرزندان این کشور مشغول کار شوند و چرخ کارخانه‌ها بچرخد و مشکلات معیشتی مردم حل شود و بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد که عمدتاً مربوط به بیکاری است، از کشور رخت بربندد، می‌بایست همه مردم مصرف کالاهای ایرانی را در اولویت اول خود قرار دهند و لازمه دستیابی به این هدف که اگر تحقق یابد می‌توان ادعا کرد شعار سال در عمل تحقق یافته، این است که اولاً صدا و سیما و همه رسانه‌ها و امامان جمعه و جماعات و اساتید دانشگاه‌ها و فرهنگیان و دستگاه‌های تبلیغی نسبت به فرهنگ‌سازی در این امر و اثرات و برکات مترتب بر آن تلاش کنند.

دوم اینکه کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، کالاهای با کیفیت و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی و در عین حال ارزان تولید کنند و سلایق مختلف مردم را در حوزه‌های کیفی، شکلی، بسته بندی، خدمات پس از فروش و گارانتی‌های معتبر در نظر بگیرند و در حقیقت بتوانند مردم را متقاعد نمایند که کالای ایرانی کمتر از کالای خارجی نبوده و حتی مزایایی هم نسبت به آنها دارد.





انیمیشن چگونه از تولید ملی و کالا ی ایرانی حمایت کنیم؟

[ بازدید : 20 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 11 آذر 1398 ] [ 14:17 ] [ پریالطفی گزافی هنرستان مطهره ]

[ ]

از"حمایت از کالای ایرانی" تا "رونق تولید"

از"حمایت از کالای ایرانی" تا "رونق تولید"

رونق تولید داخلی هرچند در ابتدا نگاهی به حل مشکلات داخلی دارد، اما در بلندمدت و با رشد و شکوفایی که به دست خواهد آورد، یقینا نگاهی به خارج از مرزهای ایران نیز می‌تواند داشته باشد.

در واقع لازمه رونق تولید، این است که اکثریت مردم و سازمان‌ها و نهادهای دولتی از کالای ایرانی حمایت لازم را داشته باشند. در این صورت است که چرخه تولید داخلی بدون نگاه به بیرون و با سرعت بیشتری نسبت به گذشته خواهد چرخید و در نهایت شاهد فراوانی و رونق محصولات و کالاهای مختلف خواهیم بود.

رونق تولید البته ابعاد بسیار وسیعی دارد و تنها مربوط به یک حوزه و عرصهٔ خاص نیست و موارد بسیاری از جمله تولیدات صنعتی (صنایع کوچک، صنایع متوسط، صنایع بزرگ)، تولیدات کشاورزی، تولیدات دامداری و حتی صنایع دستی و خانگی را نیز شامل می‌شود که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

اما مهم ترین نکته ای که در مورد رونق تولید وجود دارد، این است که این مهم در خلاء شکل نمی‌گیرد و برای تحقق آن باید اقدامات عملی لازم و جدی از سوی دستگاه‌های قانونگذار، اجرایی و نظارتی صورت بگیرد. در این میان باید از کسانی که در زمینه تولیدات داخلی فعالیت می‌کنند، حمایت‌های لازم به عمل آورده شود.

هم اکنون برخی از کارخانه‌ها تعطیل شده اند، برخی نیز نیمه تعطیل هستند، برخی از سرمایه گذاران نیز به دنبال انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در داخل کشور هستند که باید حمایت‌های لازم از آنها برای به راه انداختن چرخه تولید انجام شود.

یکی از مهمترین شروطی که برای تحقق رونق تولید وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز تاکید فراوان بر روی آن دارند "کنترل واردات بی‌رویّه است". در سال‌های اخیر بسیاری از کالاها و محصولات صنعتی، کشاورزی، دامی در داخل کشور تولید می‌شوند که مهمترین آفت برای این تولیدات، واردات کالاهای خارجی است که مشابه آن ها در داخل وجود دارد.

مسئولان باید زمینه اجرای اقتصادی مقاومتی را ایجاد کنند

واردات بی رویه و غیرمنطقی در واقع به جای حمایت از کالای ایرانی، حمایت از کالای خارجی را در دستور کار قرار می‌دهد و با تضعیف موقعیت کالای داخلی، بدون تردید موجب شکست در زمینه رونق تولید خواهد شد.

نقش مردم نیز در کنار نهادهای و سازمان‌های دولتی بسیار پر رنگ است و ضروری است که با حمایت از تولیدات داخلی و ترجیج محصولات داخلی تولید شده به نمونه مشابه خارجی، موجب احیای رونق تولید داخلی شوند.

هم اکنون و در چند سال اخیر در زمینه اقتصادی، ایران با معضلات و مشکلاتی از جمله بیکاری، تورم، کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، تعطیلی کارخانه‌ها و موارد دیگر روبه رو بوده است. اگر رونق تولید به ثمر برسد، در نهایت موجب خواهد شد که بسیاری از مسائل اقتصادی حل شود.

رونق تولید داخلی هرچند در ابتدا نگاهی به حل مشکلات داخلی دارد، اما در بلندمدت و با رشد و شکوفایی که به دست خواهد آورد، یقینا نگاهی به خارج از مرزهای ایران نیز می‌تواند داشته باشد. در این صورت با تولید کالاهای با کیفیت داخلی است که می توان در رابطه بین واردات و صادرات، از لحاظ صادارت به برتری دست یافت و به دنبال تسخیر بازارهای جهانی نیز بود.

بدون شک هم اکنون در زمینه اقتصادی و تحت عنوان "مقاومت اقتصادی" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامهٔ جامعی تدوین شده است، اما داشتن برنامه جامع به خودی خود کافی نیست و در مرحله بعد باید این برنامه از سوی مسئولین قانونگذار، اجرایی و نظارتی مورد توجه قرار گیرد و زمینه‌های اجرای آن فراهم شود و به شعارنویسی و اجرای چند مراسم اکتفا نگردد تا در نهایت شاهد ریشه کن شدن مشکلات اقتصادی باشیم.



ویژه حمایت از کالای ایرانی:قول بدهیم!



[ بازدید : 17 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 11 آذر 1398 ] [ 14:10 ] [ پریالطفی گزافی هنرستان مطهره ]

[ ]

نقش رسانه ها در رونق تولید


نقش رسانه ها در رونق تولید

رونق تولید کالاهای داخلی بدون فعالیت مثمر رسانه ای ممکن نیست. این رسانه ها هستند که می توانند با استفاده از کارکردهای اطلاع رسانی، آموزش و سرگرمی خود برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد ملی به حرکت درآیند.

سال ۹۸ سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نامگذاری و نقشه راه و چشم انداز یک ساله کشور ترسیم شد. با توجه به شعار سال های اخیر، متوجه می شویم که فرایند نام گذاری از نظم مهندسی دقیقی برخوردار است. سال رونق تولید، پیش نیازش حمایت از کالای ایرانی و خرید کالای داخلی همچنان در اولویت است و رسانه ملی باید برنامه ها، تبلیغات و فرهنگ سازی اش در امتداد همان مسیر حمایت از کالای ایرانی باشد.

رونق تولید کالاهای داخلی بدون فعالیت مثمر رسانه ای ممکن نیست. این رسانه ها هستند که می توانند با استفاده از کارکردهای اطلاع رسانی، آموزش و سرگرمی خود برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد ملی به حرکت درآیند. رسانه ها باید به کمک تولیدکننده و مصرف کنننده داخلی بیایند و برحسب وظیفه ذاتی خود به عنوان یک میانجی و حلقة واسطی عمل کنند که کالای وطنی را به مصرف کننده داخلی و حتی خارجی برسانند.
مراحل اقناع مخاطب و پذیرش مصرف کالای داخلی که به رونق تولید منجر می شود، کار ساده ای نیست. برای رونق تولید رسانه های ما باید گام های متعددی بردارند. تغییر نگرش و باور مردم به کالاهای داخلی فرایندی است که به صورت اتفاقی و ناگهانی شکل نمی گیرد. آگاهی از تولید و ویژگی ها و قابلیت کالای ایرانی برای مصرف کنندگان ایرانی گام ابتدایی است. در خیلی از مواقع مردم از وجود برخی کالاهایی ایرانی و قابل رقابت بودن آنها با کالاهای خارجی اطلاعات کافی ندارند، کارکرد اطلاع رسانی رسانه ها برای معرفی انواع و اقسام کالاهای ایرانی باید به صورت حداکثری مورد استفاده قرار گیرد. ظرفیت اطلاع رسانی رسانه ها برای انواع تولیدات ساخت ایران با وجود تعداد زیاد رسانه های صوتی، مکتوب و مجازی در داخل کشور ظرفیت کمی نیست.

در گام دوم رسانه ها باید بتوانند برای اقناع مخاطب ایرانی، انگیزه و علاقه به کالای وطنی را در او ایجاد کنند. این مرحله از کار رسانه ای ظرافت و هنرمندی های خاصی می طلبد. تولید پیام رسانه ای و استفاده از ظرفیت آموزشی و سرگرمی رسانه ای برای ارسال پیام مستقیم و غیرمستقیم به مخاطب هدف کار پیچیده اما تاثیرگذاری است که این مهم نیاز به مشارکت قوی و هماهنگ رسانه ها را دارد. بیان چرایی و چگونگی تولید یک کالای ایرانی در این مرحله صورت می گیرد که می تواند قابلیت ها و مزیت های کالاهای داخلی را نسبت به کالای خارجی نشان دهد و اهمیت کار و کارگر ایرانی را بازنمایی کند.

رسانه باید از تولیدکننده کالا افزایش قابلیت ها را مطالبه کند و از طرف دیگر قدرت افکار عمومی را در مصرف یک صدای کالای ایرانی برای رونق تولید طلب کند. مرحله سوم اقناع مخاطب با جریان سازی رسانه ای همراه است. کمپین های متعدد رسانه ای برای مصرف کالای ایرانی باید شکل بگیرد. رسانه ها باید گروه های مرجع جامعه را برای جریان سازی در خصوص مصرف کالای ایرانی به صحنه بیاورد و موج رسانه ای رونق تولید را در جامعه ایجاد کند.



عکس پروفایل سال 98 رونق تولید





آری به کالای ایرانی , آری به ایران ساخت


[ بازدید : 21 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 11 آذر 1398 ] [ 14:05 ] [ پریالطفی گزافی هنرستان مطهره ]

[ ]

]

آموزه های قرآن دررونق تولید

آموزه‌های قرآنی در راستای «حمایت از کالای ایرانی»

یکی از ابتکارات هد‌‌ایت بخش مقام معظم رهبری که برگرفته از برنامه‌ها و نقشه‌های از پیش طراحی شد‌‌ه، فرایند‌‌ تکاملی انقلاب را مرحله به مرحله به پیش می‌برد‌‌، انتخاب شعار سال و گفتمان سازی معظم له است که بستری مناسب برای ایجاد‌‌ موج گفتمانی و بسیج نخبگانی و عمومی برای تحقق موضوعات انتخاب شد‌‌ه را در پی دارد. معظم له با مطرح نمودن موضوعات مختلف اقتصادی در نامگذاری سال‌های گذشته، سعی در تحقق این عنوان داشته است.

آن چیزی که در مطرح نمودن شعارهای سال‌های اخیر در دهه‌ی چهارم انقلاب اسلامی، موسوم به دهه «پیشرفت و عدالت» بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اصلی‌ترین رویکرد و جبهه تخاصم و تقابل دشمنان علیه نظام اسلامی است که همان «جبهه اقتصادی» است. مفهوم «اقتصاد مقاومتی» نیز واژه‌ای است که در تقابل با همین اندیشه در عمق پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری در سال‌های مختلف وجود داشته و به طرق مختلف مطرح شده است. اصلاح الگوى مصرف (تغییر فرهنگ مصرف از کالای خارجی به داخلی)، همت مضاعف و کار مضاعف (کار مضاعف در جهت تولید مضاعف و در نهایت مصرف تولید داخلی)، جهاد اقتصادی (در راستای افزایش تولید داخلی)، تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى (توجه به کار، سرمایه و تولید داخلی) و.... اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال (افزایش اشتغال در جهت افزایش تولید داخلی).

در واقع حمایت از کالای ایرانی، یعنی حمایت از اقتصاد مقاومتی، یعنی ایجاد اشتغال و حمایت از کار ایرانی، حمایت از سرمایه ایرانی، حمایت از تولید ایرانی و در یک عبارت یعنی کلیدواژه مقابله با تهاجم اقتصادی دشمنان.

** همسوئی شعارهای سال

با آموزه‌های قرآنی

حال با عنایت به موارد مطرح شده، آیا انتخاب شعار هر سال توسط رهبر انقلاب اسلامی همسو با مفاهیم و آموزه‌های قرآنی است؟ در این قسمت به چند نمونه اشاره می‌کنیم :

* ۱- لزوم آمادگی کامل مسلمانان در برابر دشمنان :

خداوند در آیه ۶۰ از سوره مبارکه انفال میفرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ »

جمله «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ» امر عامى است به مؤمنین که در قبال کفار به قدر تواناییشان از تدارکات جنگى که به آن احتیاج پیدا خواهند کرد تهیه کنند، به مقدار آنچه که کفار بالفعل دارند و آنچه که توانائى تهیه آن را دارند.

علاوه بر این؛ حکومت اسلامى حکومتى است انسانى، به این معنا که حقوق همه افراد انسانها را رعایت نموده و به خواسته‏هاى آنان احترام مى‏گذارد، ولو هر که مى‏خواهد باشد، نه این که خواسته‏هاى افراد را فداى خواسته یک نفر و یا خواسته اکثریت کرده باشد و چون چنین است دشمن منافع یک جامعه اسلامى دشمن منافع تمامى افراد است و بر همه افراد است که قیام نموده و دشمن را از خود و از منافع خود دفع دهند.

* ۲- قاعده نفی سبیل :

خداوند در آیه ۱۴۱ از سوره مبارکه نساء میفرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً»

این آیه با صراحت تمام بیان می‌کند که جامعه اسلامی باید در صدد باشد که در زیر سلطه بیگانگان و دشمنان قرار نگیرد.

در حقیقت برای اینکه بیگانگان سلطه‌ای بر جامعه اسلامی نداشته باشند باید به مرحله‌ای از تولید برسیم که کلیه کالاهای مورد نیاز جامعه در کشور تولید شود و نیازی به کشورهای بیگانه برای واردات بعضی از محصولات نداشته باشیم و کالای داخلی تولید شده به مصرف برسد.

* ۳- استقامت و پایداری

در برابر دشمن :

خداوند در آیه ۱۱۲ از سوره مبارکه هود میفرماید: «فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ»

ظاهرا ریشه استقامت از قیام آدمى گرفته شده باشد و استقامت آدمى در یک کار این است که از نفس خود بخواهد که درباره آن امر قیام نموده آن را اصلاح کند، بطورى که دیگر فساد و نقص به آن راه نیابد و به حد کمال و تمامیت خود برسد.



تصاویر پروفایل رونق تولید شعار سال 1398



* * کار، تولید و چگونگی مصرف در قرآن

البته قابل ذکر است که در آیات کلام وحی مصادیق مختلفی درخصوص مباحث اقتصادی نظیر کار، تولید و چگونگی مصرف نیز ذکر شده است که به چند نمونه اشاره می‌نماییم :

* ۱- ساخت و تولید کشتی: «وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنا وَ وَحْیِنا»

بدون شک کشتى نوح نبی یک کشتى ساده‏اى نبود و با وسائل آن روز به آسانى و سهولت پایان نیافت، چنین کشتى با چنین ظرفیت حتما در آن روز بى‏سابقه بوده است، به خصوص که این کشتى باید از دریائى به وسعت این جهان با امواجى کوه پیکر سالم بگذرد و نابود نشود.

* ۲- ساخت و تولید زره:

«وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ»

این آیه حضرت داود را مبتکر صنعت تولید زره معرفی می‌کند و به این نکته اشاره می‌کند که انبیاء نیز اهل کار و فن و حرفه بوده‏اند.

باید توجه داشت که هر کار و تولیدی منظور نیست. کار و تولید و صنعت باید در خدمت به مردم باشد، نه در سلطه‏ى مستکبرین و افراد خاص که لفظ «لِتُحْصِنَکُمْ» به این مطلب اشاره دارد.

* ۳- ساخت و تولید مسکن:

«وَ أَوْحَیْنا إِلى‏ مُوسى‏ وَ أَخیهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیُوتاً وَ اجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً»

این آیه نشان میدهد که رهبران دینى باید به مسائل مادّى و رفاهى امّت هم توجّه کنند. توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که تاریخ شهرسازى تا زمان حضرت موسى (ع) قطعى است و نشان از این دارد که معمارى و شهرسازى اسلامى با اهداف مکتبى همخوانی دارد.

* ۴- سد سازی ذوالقرنین:

خداوند در می‌فرماید: «قالُوا یا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِنَّ یَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلى‏ أَنْ تَجْعَلَ بَیْنَنا وَ بَیْنَهُمْ سَدًّا»

این آیه اشاره به داستان ذوالقرنین و ماجرای یاجوج و ماجوج دارد [و می‌فرماید]:

آن قوم گفتند: اى ذو القرنین! یاجوج و ماجوج در این سرزمین فساد مى‏کنند، آیا ممکن است ما هزینه‏اى در اختیار تو بگذاریم که میان ما و آنها سدى ایجاد کنى؟ مراد ایشان از پیشنهاد هزینه و خرج دادن، اجرت بر سد سازى بوده در حقیقت خواسته‏اند به ذوالقرنین مزد بدهند که او هم قبول نکرده است.

از این جمله استفاده مى‏شود که آن جمعیت از نظر امکانات اقتصادى وضع خوبى داشتند، اما از نظر صنعت و فکر و نقشه ناتوان بودند، لذا حاضر شدند هزینه این سد مهم را بر عهده گیرند مشروط بر این که ذوالقرنین طرح و ساختمان آن را پذیرا گردد.

* ۵- میانه روی در مصرف:

«وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ»

واژه اسراف بیش از ۲۳ بار در آیات متعدد قرآن به اشکال مختلف به‌کار رفته است و این واژه به معنای هرگونه کوتاهی، زیاده‌روی، تجاوز از حد اعتدال و گرایش به سوی افراط و تفریط است.

در پایان باید توجه داشت که انگشت اشاره شعار سال‌های مختلف، مخاطبی به وسعت ایران دارد: هم مسئولین و کارگزاران، هم مردم و توده‌ها. درواقع، برای هر فرد ایرانی، این نام‌ها، مسئولیتی را به همراه می‌آورد که امید است با اهتمام دولت و ملت ایران این مهم به شایستگی صورت پذیرد.

* * منابع و مآخذ

قرآن کریم

۱.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور ۱۶/۶/۱۳۸۹

۲. رجایی، سید محمد کاظم، معجم موضوعی آیات اقتصادی قرآن، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، بهار ۱۳۸۲

۳.طبرسی، مترجمان ، مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، انتشارات فراهانى‏، تهران،چاپ اول،‏۱۳۶۰

۴. طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان‏، ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏، ۱۳۷۴

۵. عروسى حویزى عبد، على بن جمعه ، تفسیر نور الثقلین،‏ انتشارات اسماعیلیان، قم‏ ‏، نوبت چهارم‏، سال ۱۴۱۵

۶. قرائتى، محسن، تفسیر نور، انتشارات مرکز فرهنگى درسهائى از قرآن، تهران، چاپ یازدهم،۱۳۸۳

۷. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، انتشارات دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول



سال رونق تولید 1398 عکس پروفایل


انیمیشن حمایت از کالای ایرانی 2




[ بازدید : 39 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 11 آذر 1398 ] [ 13:50 ] [ پریالطفی گزافی هنرستان مطهره ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]